In onderstaande tabel geven wij een totaalbeeld van het financieel perspectief van de gemeente. Vervolgens worden de regels uit de tabel nader toegelicht. Hierbij wordt meteen aangegeven welke onderdelen van deze perspectiefnota ter besluitvorming voorliggen en waar voor nu alleen wordt gevraagd om instemming met de voornemens.
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
startbegroting | 2,7 | 6,1 | 7,0 | ||
oplossingen | 16,5 | 11,3 | 2,4 | 1,2 | -1,4 |
actualisatie | -16,5 | -6,7 | -1,0 | -1,9 | -0,2 |
begroting na besluitvorming | 0,0 | 4,6 | 4,0 | 5,4 | 5,4 |
beleidsvoornemens Programmabegroting 2020 | -4,6 | -4,0 | -5,4 | -3,9 | |
perspectief na voorstellen begroting | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,5 |
Besluitvorming Perspectiefnota
Bovenaan de tabel wordt het vertrekpunt voor deze Perspectiefnota weergegeven, dit is het eindsaldo van de Programmabegroting 2019.
Oplossingen
In deze Perspectiefnota wordt de reserve afschrijvingen voor een bedrag van per saldo € 31,5 miljoen ingezet om ruimte te scheppen voor het oplossen van knelpunten en nieuw beleid. Dit bedrag wordt gespreid over de jaren 2019 t/m 2022 ingezet. Uit deze reserve dekken we nu nog de kapitaallasten van grote investeringen, zoals het ondergronds afvaltransport systeem en de bibliotheek. Naast het feit dat deze maatregel incidenteel ruimte schept, heeft dit ook als voordeel dat er nu structureel budget is voor de vervanging van deze investeringen.
Nu we deze reserve inzetten moeten wel de kapitaallasten van deze investeringen uit de lopende begroting worden betaald. Dit kan deels worden opgevangen doordat de marktrente laag blijft en de buffer voor rentestijgingen deels kan vrijvallen.
Actualisatie
Dit zijn alle noodzakelijke begrotingsbijstellingen, waarbij er vooral in 2019 en 2020 veel knelpunten zijn die moeten worden opgelost. Zo is in 2019 € 5,7 miljoen nodig om de ondersteuningsarrangementen van de Wmo te bekostigen en € 1,9 miljoen voor de Jeugdhulp in de thuissituatie. Tevens wordt voor een aantal in het coalitieakkoord benoemde beleidsthema's eenmalig middelen beschikbaar gesteld. Het gaat onder andere om € 3,3 miljoen extra om MIPA projecten af te ronden, € 3,2 miljoen voor de implementatie van de Omgevingswet en nog eens € 1,5 miljoen voor de opgave verduurzaming, het aanpakken van het lerarentekort en het voortzetten van het vluchtelingenplan in 2019.
Voorgestelde besluitvorming Programmabegroting
Behalve de nu voorliggende actualisatie van de begroting doen we in deze Perspectiefnota ook diverse voorstellen. Deze willen we bij de behandeling van deze Perspectiefnota eerst met uw raad bespreken. Pas bij de Programmabegroting 2020 wordt het resultaat van deze besprekingen financieel vertaald in de begroting. Voorbeelden zijn het beschikbaar stellen van extra budget voor recreatie en toerisme, het verbeteren van de toegang tot de jeugdhulp en het beschikbaar stellen van structurele middelen voor beleidsthema's uit het coalitieakkoord zoals mobiliteit, duurzame scholen en extra inzet op verslavingszorg en het tegengaan van mensenhandel. Daarnaast willen we € 1 miljoen structureel en € 4,5 miljoen incidenteel vrijmaken voor beleidsinitiatieven op het gebied van bevolkingsvolgende voorzieningen, de digitale stad, de ontwikkeling van het stadscentrum en duurzaamheid.
Perspectief na voorstellen begroting
Als de gemeenteraad de voorstellen volledig overneemt, dan is sprake van een sluitende begroting. Aan het eind van het perspectief in 2023 is er sprake van een overschot van € 1,5 miljoen.
Risicoparagraaf
In de Programmarekening 2018, het document dat vrijwel gelijktijdig met deze perspectiefnota wordt aangeboden, treft u zoals gebruikelijk de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing (kortweg ‘Risicoparagraaf’) aan. Het opnemen van deze paragraaf wordt voorgeschreven door het Besluit Begroting en Verantwoording. De aard van de risicoparagraaf is dat die vooruitkijkt naar de toekomst.
Gekeken wordt of toekomstige risico’s gevolgen kunnen hebben voor de financiële positie van de gemeente en of de risico’s voldoende kunnen worden beheerst. In die zin past de risicoparagraaf eigenlijk beter bij de perspectiefnota die naar de toekomst kijkt, dan bij de op het afgelopen jaar terugkijkende programmarekening. Er liggen ook verbanden tussen de in de actualisatie van het perspectief genoemde problematiek en de risico-inschatting. Daarom hebben wij in de Perspectiefnota dezelfde risicoparagraaf opgenomen als in de programmarekening. In de perspectiefnota treft u de hoofdlijnen aan, in de programmarekening worden alle risico’s verder uitgewerkt en meer in detail beschreven.